Petri Tuomaala | Tuotekehitys | 7.3.2017 8:02

Tasapainoilua kahden maailman välillä

tuotekehitys  trendit  Prosessi 

FCG Elbit Oy - Tasapainoilua kahden maailman välillä

Olemme jännän äärellä. Niin monesti heitetty ja käytetty lause, mutta millään muulla tavoin nykyhetkeä on vaikea kuvailla. Elämme teknologisesti yhtä vilkkaimmista vaiheista. JavaScript-kehyksiä syntyy joka päivälle uusia ja ne, mihin niissä päätät panostaa, ovat muuttunut yön aikana vanhanaikaisiksi. Pilvessä ollaan vaikkei sille välttämättä ole perusteita ja ilman palvelintakin pitäisi pärjätä. Tekoäly on valtaamassa maailmaa terminaattorin tavoin. Analytiikan ansiosta kaupassakin tietävät milloin laihdutuskuurini on taas pettänyt. Teknologisen kehityksen painaessa kaasua ja oikoessa mutkia, asiakkaat lähestyvät sinua kierrepalloilla laatukäsikirjoista ja tietoturvapolitiikoista. Tukkaani ei vienyt synnyinkaupunkini Raahen ikuinen tuuli vaan tasapainoilu näiden kahden maailman välillä.

Kaksi eri maailmaa

Alan konferensseja vähintäänkin aktiivisesti seuraavana tuntuu, että ohjelmistokehitys on mennyt laadukaan tekemisen sijaan trendikeskeiseksi. Valitaan tekniikka ja teknologiat, jotka on tänään pinnalla, sen enempää miettimättä tuotteen elinkaarta tai sitä, minkä ongelman ne edes ratkaisee. Aina välillä se asiakaskin tuppaa sitten unohtumaan sinne seksikkään ja uuden käyttöliittymäteknologian taakse.

Toisaalta myös asiakkaan prosesseissa on parannettavaa. Ohjelmistoja ei hankita enää samalla tavalla kuin kymmenen vuotta sitten. Vincit on julkaissut aiheesta hyvän ohjelmistokehityksen ostajan pikaoppaan, johon kannustan kaikkia tutustumaan. Millä asiakkaan toimintatavat ja teknologisen kehityksen saisi sitten kohtaaman? Tämä kysymys on vienyt sinne jännän äärelle ja takaisin. Onneksi nuorimmaiseni on vielä niin pieni, että valtaa öisin paikkani sängyssä, joten tähän kysymykseen on ollut hyvin aikaa hakea vastausta.

Prosessit lähemmäksi toisiaan

Omia ja asiakkaan prosesseja tulee yrittää mukauttaa niin, että se mahdollistaa niiden lähestymisen. Mitä aiemmin asiakaalle saadaan kokeiltava tuote tai sen osa-alue käyttöön, sitä aiemmin siitä aletaan saamaan palautetta. Toimittaja taas pääsee kokeilemaan teknologioita ja niiden toimivuutta vapaammin, koska ollaan vasta hakemassa suuntaa projektille. Tässä vaiheessa tehty virhe teknologiavalinnoissa on vielä helppo korjata. Joku voisi väittää, että näinhän ketterä kehitys on aina toiminut. No tavallaan kyllä, mutta yleensä toimittajan päästessä mukaan, kehityshanke on jo määritelty, kilpailutettu & suunniteltu. Ja homma alkaa taas melkein alusta, kun vaatimuksia aletaan käymään oikeasti läpi.

Väittäisin, että synergiaedut alkavat moninkertaistumaan, jos mahdollinen toimittaja pääsee mukaan jo määrittelyvaiheessa. WinWin molemmille? No ei aivan niinkään. Asiakas joutuu sitoutumaan hankkeeseen paljon aiempaa enemmän. Ei riitä, että vain asiakkaan edustaja on mukana hankkeessa, vaan tulevat loppukäyttäjätkin pitäisi saada mukaan. Erityisesti julkisella puolella voi olla haasteita toimia tällä tyylillä, koska kehityshankkeet tulevat vain oikean työnkuvan ohessa. Isoissa hankkeissa vastaan tulee yleensä aina eteen myös kilpailutus.

No miten ne teknologiat tähän kaikkeen sitten liittyi?

Jo se, että asiakas saa tuotteen käytettäviksi heti hankkeen alussa vaatii tuotekehitysprosessilta ketteryyttä. Tuotekehitysprosessien tulee olla pitkälti automatisoituja aina ympäristön luonnista, testaukseen, paketointiin ja jakeluun asti. Kokeilukulttuuri mahdollistaa myös eriasteiset teknologiakokeilut. Niiden kanssa ei olla loukussa seuraava kymmentä vuotta vaan niiden toimivuutta testataan samalla tapaa kuin haetaan vastauksia asiakkaan käyttötapauksiin. Kaiken automatisointi aiheuttaa vähän niin kuin puolivahingossa myös niiden dokumentoinnin. Kun prosessit on vakioitu ja automatisoitu, niin laatukäsikirjankin ylläpitäminen on aika paljon helpompaa. Haastavin vaihe alkaa kuitenkin siinä vaiheessa, kun on löydetty asiakkaan kanssa tuotteelle oikea suunta. Tällöin teknologiavalintojen, arkkitehtuurin, ei-toiminnallisten vaatimuksien, tietoturvan, integroitavuuden, testattavuuden jne tulee olla yhtälailla tuotetta ja prosesseja tukevia kuin aina ennenkin. Eli perus insinöörityö tuotekehityksestä ei ole kadonnut mihinkään. Nykyään se on vain helppo unohtaa.

Toimittajan puolella kokeilupohjaisella toimintamallilla on vaikutusta muihinkin prosesseihin kuin vain tuotekehitykseen. Myynnin ja markkinoinnin prosesseja tulee muuttaa siihen suuntaan, että ne tunnistavat tällaisia tilanteita. Vastaavasti tuotteen tulisi tuottaa myynnille ja markkinoinnille automatisaatiota, metriikoita ja analytiikkaa. Tähän aihealueeseen palataan myöhemmillä blogikirjoituksilla.

Tule mukaan

Tähän haastavaan ja mielenkiintoiseeen maailmaan olemme nyt hakemassa kokonaan uutta tiimiä. Haluamme kuulla miten sinä näitä ongelmia ratkoisit ja mitä hyötyä taidoistasi voisi meille olla. Älä siis epäröi, vaan ota meihin yhteyttä ja jutellaan lisää

tuotekehitys  trendit  Prosessi 

Haemme nyt kokonaista tuotekehitystiimiä!

Lue lisää

BLOGIuusimmat

Oulu

FCG Elbit Oy
Kiilakiventie 1
90250 OULU
020 761 4200

Helsinki

FCG Elbit Oy, Helsinki
Osmontie 34
00610 HELSINKI
020 761 4200

Toimitusjohtaja

Juho Toivonen
020 761 4250

Yhteys

p. 020 761 4200
s-posti: Javascript on pakollinen.

Seuraa...

Kerro muillekin...